Privacybeleid

Welzijn aan Huis – Dagbesteding en Ambulante Begeleiding

1. Inleiding

Welzijn aan Huis hecht grote waarde aan de bescherming van persoonsgegevens. In dit privacybeleid beschrijven wij op welke manier wij omgaan met persoonsgegevens van cliënten, medewerkers en andere betrokkenen in het kader van onze zorgverlening.

2. Doel van gegevensverwerking

Wij verwerken persoonsgegevens uitsluitend voor de volgende doelen:
– Het leveren van dagbesteding en ambulante begeleiding
– Het opstellen van zorgplannen en dossiers
– Declaratie van zorg (Wmo, WLZ, PGB)
– Contact met verwijzers en ketenpartners
– Wettelijke verplichtingen (zoals bewaartermijnen en inspectie)
– Personeelsadministratie en scholing

3. Welke gegevens verwerken wij?

Afhankelijk van de relatie verwerken wij onder andere:

Voor cliënten:
– Naam, adres, contactgegevens
– Geboortedatum, BSN
– Medische gegevens voor zover relevant voor begeleiding
– Zorgindicatie en zorginhoudelijke rapportages

Voor medewerkers:
– NAW-gegevens, BSN, diploma’s, VOG
– Verzuim- en scholingsgegevens

4. Grondslagen voor verwerking

Wij verwerken persoonsgegevens uitsluitend op basis van één of meer van de volgende wettelijke grondslagen:
– Uitvoering van de zorgovereenkomst
– Wettelijke verplichting
– Toestemming van de betrokkene
– Gerechtvaardigd belang (zoals veiligheid op locatie)

5. Delen van gegevens met derden

Persoonsgegevens worden uitsluitend gedeeld met derden als dit noodzakelijk is voor de uitvoering van zorg, of als dit wettelijk verplicht is. Denk aan:
– Zorgkantoor of gemeente (indicaties, declaraties)
– Huisarts of andere zorgverleners (met toestemming)
– Inspectie of toezichthouders
– Verwerkers zoals onze softwareleverancier (met verwerkersovereenkomst)

6. Beveiliging van gegevens

Wij nemen passende technische en organisatorische maatregelen om persoonsgegevens te beschermen. Voorbeelden:
– Beveiligde toegang tot digitale dossiers
– Regelmatige wachtwoordwissels
– Instructies en afspraken met medewerkers over privacy
– Fysieke beveiliging van papieren dossiers

7. Rechten van betrokkenen

Cliënten en medewerkers hebben recht op:
– Inzage in hun persoonsgegevens
– Correctie van onjuiste gegevens
– Verzoek tot verwijdering (voor zover wettelijk mogelijk)
– Bezwaar maken tegen verwerking
– Overdraagbaarheid van gegevens (dataportabiliteit)

Verzoeken kunnen schriftelijk worden ingediend bij de coördinator van Welzijn aan Huis.

8. Bewaartermijnen

Persoonsgegevens worden niet langer bewaard dan nodig is voor het doel van verwerking en in overeenstemming met wettelijke bewaartermijnen. Bijvoorbeeld:
– Cliëntdossiers: 20 jaar na einde zorg, conform de WGBO
– Personeelsgegevens: 7 jaar na uitdiensttreding, conform fiscale wetgeving

9. Functionaris en vragen

Voor vragen over privacy of het melden van datalekken kunnen betrokkenen contact opnemen met de coördinator. Welzijn aan Huis heeft geen wettelijke verplichting tot aanstelling van een FG, maar hanteert interne procedures voor privacybewaking.

10. Slotbepaling

Dit beleid wordt jaarlijks geëvalueerd en indien nodig aangepast. Laatst herzien: juli 2025.

Welzijn aan Huis behoudt zich het recht voor dit beleid tussentijds te wijzigen wanneer wet- en regelgeving dit vereist.